miercuri, 4 octombrie 2017

(Ano)timpurile verbelor

În primii ani de școală lumea noastră e împărțită în trei coordonate temporale care nu lasă loc de nuanțe și interpretări: "când eram mic am învățat să merg pe bicicletă", "acum pot să fac multe lucruri singur" și "când voi fi mare vreau să devin...".
Evident, continuăm să folosim frecvent imperativul exersat temeinic în copilărie: "Dă-mi, fă-mi, adu-mi!"
În gimnaziu ne invadează însă  multitudinea de moduri, timpuri și diateze și ne întrebăm dacă chiar e important să reținem toată avalanșa de gerunzii, participii și  infinitive de vreme ce pe unele nu le vom folosi poate niciodată.
Cu timpul, mai firești ne devin prezentul și viitorul, pentru că azi și mâine (poate și poimâine) sunt cele care contează cu adevărat. În târziul adolescenței/ prima tinerețe ni se lipesc de inimă și adverbele nicicând, pentru totdeauna, cândva și ne punem toate speranțele în timpul viitor: "voi face, voi avea, voi merge".
La un moment dat, printre atâtea valori gramaticale și stilistice, învățăm compromisul condiționalului-optativ, ca pe o necesitate sau ca pe scapare din fața altor moduri și timpuri mai vehemente.
Anii ne îndepărtează uneori (deseori?) de anumite planuri și promisiuni dar mai ales de oameni. "Timpurile" așează peste toate un strat de praf tăcut, amestecat cu  nostalgie sau doar tristețe. Oamenii se (te) uită, semn că nimeni nu este de neînlocuit sau că atunci când nu le mai ești de ajutor, mulți te vor fi uitat.
Și atunci te raportezi tot mai des la timpul trecut, ca la un martor al tuturor timpurilor tale din care ai avut atât de multe de învățat. Căci cel mai greu exercițiu de gramatică ramâne conjugarea propriului a fi.
Iar uitarea, inevitabila uitare, poate fi uneori o binecuvântare.


2 comentarii:

  1. Foarte frumos! Sunt convins ca, marea majoritate ne dorim sa (ne) folosim (de) imperativele utilizate vehement in copilarie, intocmai pentru a ne cunoaste limitele, drepturile, dar nu si obligatiile. Este frumoasa acea perioada a copilariei cand ne dorim (orice). Avem vise si visuri. Ca ele se schimba pe parcurs, iar ceea ce ne doream cu ardoare in copilarie poate fi obtinut in urma unor compromisuri, este foarte adevarat. Intr-un final, la maturitate, tragem linie si incercam sa concluzionam cu ce ne-am ales. Care este procentul realizarilor in urma paritatii dintre imperative si compromisuri. Firesc ar fi ca, suma acestora sa fie constanta. Dar, constatam ca cel mai aproape de noi sunten noi insine. Sa ai o toamna frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  2. Uităm uneori
    ce înseamnă o floare
    şi-i rupem petalele
    în care se răsfrânge
    sărutul sentimentelor;

    Uităm uneori
    ce înseamnă un sărut
    şi-l dăruim păpuşilor
    cu buze de porţelan
    şi bucle de aur;

    Uităm uneori
    ce înseamnă un om
    şi-i călcăm în picioare
    umbra din nisipuri
    şi iubirea din suflet;

    Uităm uneori
    ce înseamnă iubirea
    şi spunem că iubim
    florile, păpuşile,
    fluturii...

    Uităm uneori
    că suntem oameni
    şi ne întrebăm
    plini de uimire:
    "Ce este uitarea?"

    RăspundețiȘtergere