sâmbătă, 30 iulie 2016

“....cărṭile, ferestre-n ziduri”

     
 În urmă cu câiva ani a circulat pe Facebook o "provocare" numită "Leapşa Cărilor". Când am fost invitată să-mi spun părerea, am răspuns pe loc, aproape aleatoriu, însă cu sentimentul că fac o mare nedreptate multor cări care îmi sunt dragi...lista postată la momentul acela era:
1. Toate cările Ilenei Vulpescu (*începând cu Arta Conversaiei)
2. “Însemnări de căpatâi” – Sei Shonagon
3. “Parfumul” – Patrick Suskind
4. “Mary Poppins” – P.L. Travers
5. “La Medeleni” – Ionel Teodoreanu (dar
şi restul cărților sale pentru copii şi nu numai)
6. “Necuvintele” – Nichita Stanescu
7. “Poezia” – Petru Creția
8. “Fata cu portocale” – Jostein Gaarder
9. “Flori pentru Algernon” – Daniel Keyes
10.“Codul bunelor maniere astăzi” - Aurelia Marinescu. 



Evident, aş lasa toate cărṭile acestea la locul lor, dar aş adăuga mult-multe altele...În mod subiectiv, fireste - ca orice părere personală. Neavizată, neşcolită, nepretenioasă, de cititor amator, mare consumator şi iubitor de literatură. Într-o vreme, obişnuiam să scriu într-o agendă numele tuturor cărilor pe care le citeam. Recunosc că era un obicei bun. Aşa cum era şi cel de a citi pe bancă în parc. Apoi m-am lenevit. Mă gândesc ca la următoarea vizită la bibliotecă să o rog pe doamna de acolo să îmi facă "anamneza fişei de lecturi" a ultimilor 10 ani. Mult timp am citit "la întâmplare": clasici, recomandări, colecṭii noi, autori premiai, autori debutanṭi, top 100, etc. De fapt, nici acum nu am "un tipar" anume. Citesc "după ureche", fără prejudecăṭi, fără aşteptări, cu bucuria de a le răsfoi, de a le cuprinde cu toate simurile ("Istoria romanṭată a unui safari" de Daniela Zeca este o carte "vizual-olfactiv-gustativă").
Cărṭile au fost întotdeauna cadoul meu preferat, în ambele sensuri: primite/ dăruite, chiar şi copiilor foarte mici, după principiul că niciodată nu este prea devreme/ târziu pentru lectură.
Observ însă mai ales in ultimii ani, că tind să mă "întorc" la anumite cări -  le deschid la întâmplare, le recitesc cu plăcere, le redescopăr...Cărṭi care mi s-au lipit de inimă, ca nişte fiinṭe dragi. Cărṭi cu suflet.
 PS. astazi am căutat, găsit, salvat şi "răsfoit" cu emoie Abecedarul copilăriei mele... Şi un gând curat mă duce către zâmbetul Doamnei Învăător Irina Andreescu.


„Laud Abecedarul pentru că este cea mai cutremurătoare de constiină carte.” |
(Nichita Stănescu)

4 comentarii:

  1. Cum? Se discuta pe Facebook despre carti, scriitori? Offf! Nici acolo nu scapam de ele/ei? Deturnam site-ul de socializare de la menirea lui. Acolo, trebuie sa postam aspecte din vietile noastre, ce achizitii de masini si bijuterii am mai facut, cum reusim sa ne schimonosim fetele in fata telefoanelor sau aparatelor de fotografiat, sa-i barfim pe cei ce posteaza diferite instantanee din vietile lor gri/colorate.Locul cartilor este in biblioteca sau librarie, nu pe Facebook sau in casele noastre. Sunt ironic dar, din pacate, acesta e adevarul.

    RăspundețiȘtergere
  2. https://imagini.printrecarti.ro/images/products/originals/9/nichita-stanescu-necuvintele_8547.jpg
    ...căutand, am găsit cărticica din link. În coperta ei, ocrotitor, sau in dialog cu Nichita, Sabin Bălașa. Si pentru că Necuvintele lui Nichita, nu mi-au iesit in cale, am căutat.

    Necuvintele.

    El a întins spre mine o frunză ca o mână cu degete.
    Eu am întins spre el o mână ca o frunză cu dinţi.
    El a întins spre mine o ramură ca un braţ.
    Eu am întins spre el braţul ca o ramură.
    El şi-a înclinat spre mine trunchiul
    ca un măr.
    https://www.versuri.ro/w/0q17
    Eu am inclinat spre el umărul
    ca un trunchi noduros.
    Auzeam cum se-nţeteşte seva lui bătând
    ca sângele.
    Auzea cum se încetineşte sângele meu suind ca seva.
    Eu am trecut prin el.
    El a trecut prin mine.
    Eu am rămas un pom singur.
    El
    un om singur.
    :)

    RăspundețiȘtergere