joi, 4 octombrie 2018

"Am făcut Jilava în pantofi de vară"

În ultimii ani nu mai simt nevoia să deschid prea des televizorul. Totuși, mă uit "printre picaturi", măcar la știri. Sunt însă și câteva emisiuni (mai ales de pe TVR1 și TVR 2 pe care le urmăresc cu drag: Garantat 100%, Mic dejun cu un campion, Profesioniștii,
5 Minute de istorie, Teleenciclopedia etc)
În dimineața aceasta știrea că cea mai proaspătă mamă publică din România a fost arestată a generat, cum era de așteptat, reacții diferite și în mediul on-line. Majoritatea susțin demersul de aducere în țară a acesteia și executarea pedepsei. Însă am citit și comentarii care spun că luarea mamei de lângă copil (născut în mod evident cu scopul de a fenta încă o dată legile statului român) ar fi o nedreptate și o cruzime nemărginită.
O prietenă dragă mi-a dăruit în 2008 o carte care m-a tulburat, o carte pe care am citit-o plângând, deși nu devenisem încă mamă, cu sentimentul că cineva trebuie să plătească scump pentru acest gen de atrocități..."Am făcut Jilava în pantofi de vară" este cartea în care Ioana Berindei, arestată pentru "înaltă trădare" povestește cum a născut o fetiță la Penitenciarul Jilava, după ce în 1947 îi fusese arestat tatăl, Ioan Hudiță, țărănist intelectual, profesor universitar, absolvent de Istorie, Geografie și Drept. : "...la duș o milițiancă ne lovea cu bățul cu care se ducea hârdăul. Eu, care eram însărcinată, am scos burta-n față și ea a rămas cu bățul în aer...Ruxandra e născută in 1951. Am fost asistată de o moașă, deținută de drept comun...Ruxandra avea 11 luni când a fost luată din închisoare. A stat în închisoare de când am născut-o și până la 1 martie. A fost cu mine la Jilava, apoi la Văcărești, la Mislea și iar la Văcărești. A facut 20 de luni de pușcărie...."
Acasă o aștepta fiul ei, Mihnea, în vârstă de 3 ani. Ioana Berindei a fost eliberată în 1953,  însă a primit încă 2 ani de domiciliu forțat,pentru o vină închipuită, așa cum au fost majoritatea din acele timpuri.
Da, locul unei mame este lângă copilul ei, dar maternitatea nu schimbă și nu șterge faptele.
http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Ioana_Hudi%C5%A3%C4%83-Berindei

Un comentariu:

  1. Niciun copil nu are dreptul sa se nasca si sa-si petreaca primele zile/anisori in detentie. Chiar daca este mic si nu pricepe ce i se intampla, la urma urmei este nevinovat si nu trebuie sa plateasca pentru faptele mamei lui. In astfel de conditii, legiuitorul ar trebui sa elaborezi legi, care sa nu permita despartirea noului nascut de mama sa, cel putin pana la implinirea varstei de 2 ani, dupa care, mama isi poate ispasi pedeapsa. Cunosc situatia Irinei Berindei. Intr-adevar, un caz tulburator, in totala contradictie cu cel al lui Cristi Borcea.

    RăspundețiȘtergere